Obsah
Pracovní náplň výchovného poradce ve škole
Výchovná poradkyně: Mgr. Jana Jarošová (ředitelka školy)
Metodická a informační činnost
- Metodicky usměrňuje a sjednocuje diagnostickou činnost třídních učitelů a poskytuje jim obsahovou a metodickou pomoc
- Uskutečňuje vlastní diagnostickou činnost u žáků, kteří ji vyžadují z výchovných, vzdělávacích, profesionálně orientačních, sociálních a jiných důvodů
- Podává vedení návrhy a doporučení týkající se výchovy, prevence a nápravy problémů
- Informuje rodiče a učitele o činnosti zařízení výchovného poradenství, o diagnostických ústavech, o možnostech využití jejich odborných služeb
- Sleduje změny v právních předpisech týkajících se problematiky výchovného poradenství a seznamuje s nimi ostatní pedagogické pracovníky
- Sám se vzdělává v oblasti nových a alternativních výchovných trendů, informuje o nich ostatní pedagogické pracovníky
- Organizuje individuální porady s rodiči při řešení výchovných a výukových problémů žáků
Žáci s výukovými a výchovnými problémy
- Pomáhá třídním učitelům při vyhledávání a sledování problematických a nadaných žáků
- Pomáhá učitelům při shromažďování podkladů pro psychologická a speciální pedagogická vyšetření
- Projednává s učiteli dodatečný odklad školní docházky, přeřazení žáka do jiného typu škol, užití slovního hodnocení
- Podává návrhy na vyšetření v pedagogicko- psychologické poradně nebo ve speciálním pedagogickém centru na žáky s vývojovými a specifickými poruchami učení a chování, na žáky se smyslovým, tělesným nebo mentálním postižením
- Projednává s rodiči souhlas k vyšetření v pedagogicko psychologické poradně
- Věnuje zvýšenou pozornost žákům s problémovým vývojem a rizikovým chováním
- Podílí se na zpracování individuálního vzdělávacího programu a další dokumentace pro integrované žáky, pro žáky problémové (sociálně obtížně adaptabilní) i pro žáky ze složitých rodinných podmínek
- Vede databázi integrovaných žáků, provádí kontrolu následných vyšetření
- Soustřeďuje odborné zprávy o žácích v poradenské péči.
- Ve spolupráci s PPP zajišťuje rozhodnutí o integraci žáka
- Ve spolupráci s pedagogickými pracovníky se podílí na výchovných programech zaměřených na nápravu problematických žáků
Specifické oblasti
- Ve spolupráci s třídními učiteli sleduje žáky nadané a talentované, navrhuje další postupy pro žáky
- Pomáhá při řešení konfliktních situací ve škole (rodiče-učitel, učitel-žák, žák-žák)
- sleduje spolu s metodikem prevence projevy zneužívání návykových látek a ostatních sociálně patologické jevy (patologické hráčství, šikanování, vandalismus, brutalita, rasismus, kriminalita), navrhuje nápravná opatření
- zajišťuje s metodikem prevence koordinaci a spolupráci při osvětových a konzultačních akcích k problematice návykových látek a ostatních sociálně patologických jevů (zákonní zástupci, pedagogičtí pracovníci, odborníci)
- Spolupracuje s metodikem prevence a sociálně patologických jevů
- Spolu s vedením školy zajišťuje spolupráci s orgány státní správy, s orgány péče o dítě, sociálním kurátorem, sociálně právní komisí na ochranu dítěte, s Policií ČR, krizovým centrem