- Nadané dítě má právo být podporované prostřednictvím adekvátních zkušeností při vyučování i tehdy, když ostatní děti stejného věku nejsou schopné z těchto zkušeností profitovat.
- Nadané dítě má právo být zařazené do skupin a být v kontaktu s ostatními nadanými dětmi během některých částí vyučování tak, aby mohlo být pochopené, podporované a stimulované.
- Nadané dítě má právo být vzděláváno a ne být využíváno jako tutor nebo učitelův asistent během většiny školního dne.
- Nadané dítě má právo na předkládání nových, pokrokových a netradičních myšlenek a koncepcí, bez ohledu na materiály a možnosti určené pro děti stejného věku nebo ročníku, v kterém je umístěno.
- Nadané dítě má právo učit se takovým věcem, pojmům a koncepcím, které ještě neovládá, namísto toho, aby se muselo znovu učit poznatky, které už ovládá.
- Nadané dítě má právo učit se rychleji než jeho vrstevníci a mít takové tempo učení, které je pro něj charakteristické.
- Nadané dítě má právo myslet alternativně, vytvářet odlišné produkty a využívat intuici a inovaci v procesu vyučování.
- Nadané dítě má právo být idealistické a citlivé ke spravedlnosti, právu, přesnosti a globálním problémům lidstva a mít příležitost vyjádřit svoje názory.
- Nadané dítě má právo na všeobecné pochybnosti, na nabízení alternativních řešení a ocenění komplexnosti a důkladnosti svého myšlení.
- Nadané dítě má právo být vytrvalé a cílevědomé ve svém dalším úsilí o získávání vědomostí.
(podle National Association for Gifted Children, uvedeno v knize Jolany Laznibatové Nadané dieťa)