Vzdělávání mysli
bez vzdělávání srdce
není žádné vzdělávání.
Vítáme Vás ve školním roce 2023 - 2024.
Každé nadané dítě je na různém stupni čtenářských a matematických dovedností. Některé nadané děti mohou již číst, některé počítají, jiné se spíše zajímají o techniku a přírodu. Proto je zpočátku nutné dbát na to, aby všechny děti měly dobré základy pro další učení. K tomu slouží společné hodiny ve třídě. V nich dbáme především narozvoj grafomotoriky, psaní písmen, číslic. To jsou dovednosti, které obvykle ani nadané děti na začátku školní docházky nemají osvojené nebo mají zafixované nesprávné psací návyky.
Vzhledem k nízkému počtu žáků ve třídě se i při společných hodinách může učitelka věnovat dětem, které učivo zvládají rychleji.
Tyto hodiny zaměřujeme na další rozvoj matematických, čtenářských, přírodovědných, společenskovědných a polytechnických dovedností. Zařazujeme úlohy vyžadující logickou úvahu, čtenářské dílny, projektové vyučování, pracujeme na tabletech, počítačích. V prvouce se po osvojení základního učiva věnujeme zájmům dětí o přírodu, techniku, historii.
Do rozvrhu nadaných dětí jsou zařazeny tyto aktivity:
Akcelerace učiva - do výuky je zařazováno učivo vyšších ročníků.
Obohacování učiva – do výuky je zařazováno učivo související s probíraným učivem, směřuje více do hloubky probírané problematiky a akceptuje zájem žáka.
Pokud žák již ovládá potřebné učivo svého ročníku, výrazně v ovládání učiva předstihuje své spolužáky, může docházet v některých předmětech do výuky vyššího ročníku.Může se stát, že mimořádně nadaný žák po ukončení ročníku „přeskočí“ následující ročník a postoupí ještě o ročník výše. K tomu je ale zapotřebí doporučení pedagogicko-psychologické poradny a vykonání rozdílových zkoušek.
Volíme metody a formy výuky, které používáme i při výuce v běžných třídách. Jejich zařazení bude ale častější, což souvisí se schopností těchto žáků si tyto metody rychleji osvojit. Nejčastějšími metodami jsou metody kritického myšlení, projektové vyučování, skupinová práce, zážitkové učení, prezentace žáků, besedy, diskuze.
Žák může být nadaný pouze na určitou oblast, v jiných potřebuje podporu. Z tohoto důvodu je velkou výhodou prostupnost skupiny. Takový žák nemusí docházet na rozšířenou výuku daného vyučovacího předmětu ve skupině, ale může si učivo docvičit v běžné skupině třídy. Stejně tak žák z běžné skupiny, který učivo zvládá oproti ostatním žákům rychleji a úspěšně, se může na určitou část výuky účastnit vyučování ve skupině nadaných.
Svátek má Jaromír
Zítra má svátek Zlata